Înainte de a analiza și, eventual, a semna un contract de creditare, este foarte important să cunoaștem termenii care se folosesc pentru a defini toate plățile aferente creditului. Spre exemplu, fiecare ofertă include acești doi termeni - comision și dobândă. Este cunoscut că, în cazul unui credit, ambele reprezintă costuri. Dar care este diferența dintre acești doi termeni? Explicăm în acest articol.
Începem cu dobânda, care presupune prețul serviciului oferit de către creditor și plătit de către client pentru a obține „dreptul” de a folosi suma de bani împrumutată pe parcursul perioade contractuale. Dobânda se calculează în procent pe an și se taxează constant până la rambursarea totală a creditului.
Dobânda poate fi de două tipuri:
Comisionul, pe de altă parte, este aplicabil o singură dată, dar în diferite situații, cum ar fi la acordarea creditului sau la rambursarea anticipată. Comisionul reprezintă un procent din soldul creditului, taxat de către instituția financiară pentru administrarea creditului acordat.
Termenul care include ambele costuri îl numim DAE (Dobânda Anuală Efectivă), care reprezintă costul total al creditului în care sunt incluse atât dobânda, cât și comisioanele aferente acestuia.
Cu alte cuvinte, dobânda reprezintă costul propriu-zis al creditului și rata de interes pe care instituția o va primi în urma împrumutului banilor, iar comisionul reprezintă costul serviciilor prestate de către instituția financiară la care ai apelat.